objektiivinen todellisuus

Valkoparta

Nimimerkkien Vesitomu ja Kas näin keskustelun innoittamana löysin alla olevan mielenkiintoisen linkin. Olkaa hyvä:

****************

http://personal.inet.fi/koti/kullervorainio/kotisi42.html

Pieni lainaus niille, jotka eivät linkkiä halua avata:

"Käsiteltäessä tajunnan suhdetta ulkopuoliseen maailmaan on jo käynyt ilmi, ettei vahvastikaan intersubjektiivisen (kulttuurin luoman kokemusaineiston) todellisuuden ja objektiivisen välille voi asettaa yhtäläisyysmerkkejä. Se, mitä pidämme todellisuutena, on aina ihmisen hahmotuslakien ja kulttuurikäsitteistön läpi suodatettua. Tämän jo Kant esitti selvästi.

Lisäksi on aihetta todeta, että me havaitsemme vain suppean osan periaatteessa havaittavissa olevasta. Jo aistien alue on suppea, kuuloaistin vain muutaman oktaavin verran kaikista värähtelyistä, näön ehkä yksi oktaavi. Valtaosa värähtelyistä jää jo aistiemme ulkopuolelle.

Sama kysymys voidaan asettaa myös nykyisten aistiemme suhteen. Mikä olisi hahmotustapamme, jos informaation käsittely tapahtuisi ihmiskunnan nykykokemuksesta poikkeavalla tavalla?

Meidän saamamme kokemus maailmasta ja meidän päättelymahdollisuutemme ovat aivan ilmeisesti niin suppeat, että voimme sanoa olevamme vain jonkinlaisissa "maailman maistiaisissa".


Kysymys objektiivisesta todellisuudesta esitetään meidän ajallemme tyyypillisesti vain aineellista, ulkopuolellemme projikoitua maailmaa koskevana. Mutta tajuntamme sisältää paljon muutakin: Meillä on kokemusta sellaisesta, jota luonnehdimme eettiseksi, esteettiseksi, pyhäksi jne. Myös niiden suhteen voidaan - ja minun käsittääkseni tulisikin - asettaa kysymys objektiivisesta todellisuudesta: Onko olemassa objektiivisesti hyvää, kaunista jne. Ehkä sellainen keskustelu saisi meidät ainakin näkemään, miten tavoittamatonta täydellisesti objektiivinen on tietomme kaikilla alueilla.

Itse asiassa jo intersubjektiivisen todellisuuden syntyminen ja sitä tietä kohtuullisesti yhtenäinen maailmankuvamme kulttuurissamme perustuu ihmisten sekä fyysisiin että tajunnallisiin rakenneyhtäläisyyksiin. - Jos tekisimme sellaisen radikaalin ajatuskokeen, että olettaisimme ihmiskunnan valtaosaltaan sokeiksi, niin että näkeviä olisi joukossa promillen murto-osan verran, eivätkö silloin näkevien puheet valosta, väreistä ja maisemista - sikäli kuin sellaista puhetta pääsisi ollenkaan syntymään - olisi valtaväestölle täysin käsittämätöntä, todellisuudelle vierasta kuvittelua. - Entä jos vastaavia radikaaleja eroja esiintyisi ihmisen tajunnallisen kokemuksen rakenteessa: Valtaosa ei pystyisi seuraamaan eräiden harvojen ajatuskulkuja merkitysten maailmassa. Toisella tavalla kokevat olisivat heille "huuhaa"-väkeä.

Me voimme uskoa meistä riippumattoman, objektiivisen todellisuuden olemassaoloon siinä mielessä, että uskomme jotakin tapahtuvan siinäkin tapauksessa, että mitään tajuntaa ei olisi sitä toteamassa. Mutta se, mitä tapahtuu on aina meistä itsestämme, tajunnastamme riippuvaa. Siten "objektiivinen todellisuus" on olettamus, joka mainiosti selittää meille sen ilmiön, että peräti monet odotuksemme ulkomaailmaan projikoimiemme tajunnansisältöjen piirissä toteutuvat niin hyvin. Olisi kuitenkin virhe samaistaa tuo todellisuus siitä tekemämme kuvauksen, tulkintamme, kanssa - olipa intersubjektiivinen yksimielisyys miten vankka tahansa.

Todellisuus on jokaisen itse rakennettava kulttuurin hiomista kokemuksen rakennuspuista, jotka usko on valinnut - loogisen päättelyn toimiessa rakennusmestarina ja mielikuvituksen arkkitehtina."

16

1531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 'minuus'

      on vuorovaikutteinen luomansa kulttuurievoluution kanssa.

      Mitä mielenkiintoista?

    • Abysss

      Objektiivisuuteen tarvitaan ulkopuolinen näkemys, siis irrottautuminen niistä 'raameista' jotka vallitsevat ja jonka 'sisällä' emme pysty objektiivisesti asioita tutkailemaan.

      Inhimillisyydestä irrottautuminen ei ole joka jepen puuhaa, se vaattii voimakasta tahto tilaa ja määrätynlaista mielen ja 'sydämen' tilaa.

      Vietti-maailma, pyyteet, pelot etc. hallitsevat kulttuurisen kontekstin lisäksi jokaista ihmistä enemmän tahi vähemmän, se joka pystyy torjumaan nuo tarpeet,pelot ja kulttuuriset vaatimukset ja tottumukset pääsee lähemmäksi jonkinoloista objektiivisuutta.

      Ateismi/uskovaisuus ovat äärimuotoja, siihen välille sijoittuvat ovat myös olevaisuuden otteessa ja tästä johtuen hahmottavat lähes kaiken inhimillisen subjektin kautta.

      Mediatiivinen tila jossa kehollisuus ja siihen liittyvät asiat pyritään saammaan 'taka-vasemmalle' voi johtaa tilaan jossa oivallukset ja tietoisuus nousee jostain muusta kuin inhimillisestä pohjasta, ihminen ikään kuin on käyttöjärjestelmä jonka kautta jokin olennaisen pelkistetty avautuu 'puhtaimmillaan auringon alla'.

      Tieto ja taito ovat loputtomia kasvun paikkoja ja niille ei ole loppua näköpiirissä, kuitenkaan näissä 'abstrakteissa-avaruuksissa' ei noiden taitojen ja tietojen asema ole yksin olleellinen, on kysymys laajemmasta kokonaisuudesta johon tiedot ja taidot liittyvät vain yhtenä osana.

      • <<Mediatiivinen tila jossa kehollisuus ja siihen liittyvät asiat pyritään saammaan 'taka-vasemmalle' voi johtaa tilaan jossa oivallukset ja tietoisuus nousee jostain muusta kuin inhimillisestä pohjasta>>

        Tuo on perin outo tulkinta meditaatiosta. Meditaatiohan johtaa parhaimmillaan keskittyneeseen ja tietoiseen läsnäolon tilaan. Se, mikä jää "takavasemmalle" on mennyt, tuleva, arvottaminen ja tulkinta. Tietoisen ja tarkkaavaisen läsnäolon tilassa myös oman kehonsa tuntemukset, jännitykset, kivut jne voi kokea tulkitsematta ja suodattamatta. Niistä voi parhaimmillaan myös päästää irti. Samoin kuin ajatuksista ja tunteista.

        Käsitteellinen kieli, jolla paitsi viestimme myös ajattelemme on enimmäksen siunaus, mutta osaltaan myös kirous. Kielen käsitteet ovat aina todellisuuden tulkintaa ja latistamista. Kieli on todellinen hyvän ja pahantiedon hedelmä. Se "muu kuin inhimillinen pohja", joka nousee meditoitaessa parhaimmillaan esille on pilkahdus "esi-inhimillisestä" tietoisuudesta, jossa hetken voi kokea ilman käsitteellistämistä ja kielellistämistä. Ääni on vain ääntä eikä diesel-moottorin käyntiääni, moottoripyörä tai linkoavasta pesukoneesta tulevaa jyskytystä.


    • Meikku

      Pääsin lempiaiheeseeni.

      Minun mielestäni mitään todellisuutta, joka olisi kaikille sama, ei ole olemassa. Jokaisen henkilökohtainen kokemus on tavallaan faktaa, siis siinä omassa maailmassa. Oma kokemus on todellisesti koettu. Toinen vaan kokee saman enemmän tai vähemmän eri lailla. Tietenkin on kaikin puolin kehittävää keskustella ja kuunnella toisten näkökulmia, mutta on aika turhaa kilpailla siitä, kenellä on tärkein tai oikein tieto. Sama tapahtuma tai asia vaikuttaa vähintään niin monenlaiselta, kuin on tarkastelijoitakin. Yhdellä ihmiselläkin voi olla useita ulottuvuuksia ja näkökulmia, jotka vielä muuttavat muotoaan kaiken aikaa.

      No, mielestäni kaikki on alati muuttuvaa prosessia, jota ei kannata yrittää pysäyttää mihinkään ehdottomiin totuuksiin tai oletettuihin faktoihin.

      • tyhmä kysymys

        Minun subjektiivisesta näkökulmastani katsottuna 2 2 = aina 4.

        Millainen subjektiivisesti erilainen näkemys sinulla mahtaa olla asiasta?


      • Meikku
        tyhmä kysymys kirjoitti:

        Minun subjektiivisesta näkökulmastani katsottuna 2 2 = aina 4.

        Millainen subjektiivisesti erilainen näkemys sinulla mahtaa olla asiasta?

        Maailman raaka-aineet voivat olla eri yksilöillä hyvinkin samanlaisia, mutta niistä koostuneet yhdistelmät voivat vaihdella jo paljonkin. Minun mielestäni asiat ovat enimmäkseen olemassa tuolla pään sisässä.

        Esitin muuten mainitsemasi laskutoimituksen kissalleni. Se katsoi minua hölmistyneenä ja jatkoi nurmikolla kieriskelyään. Taisi olla jotain tärkeää meneillään.


      • AinaOnVaarallinenSana
        tyhmä kysymys kirjoitti:

        Minun subjektiivisesta näkökulmastani katsottuna 2 2 = aina 4.

        Millainen subjektiivisesti erilainen näkemys sinulla mahtaa olla asiasta?

        Aina?
        Entäs tapaukset joissa 2 2 = kimppakivaa? ;)
        Eikö ollutkaan "aina"?


    • hihhulihei

      ....semmonen salaisuus, mitä muut ei voi nähdä, kun muut on sokeita koska ei elä elävässä uskossa.

      Pitihän se pitkästä aikaa vetää tommonenkin kortti hihasta.

      Ei sinulle sitten tullu mieleen ihmisten oleminen eri paikoissa, kun vetosit ihmisen kykenemättömyyteen havainnoinnissa...taidat olla kykenemätön "havaitsemaan", koska olet eri paikassa kuin minä...vai että oikein aistialue.

      • Valkoparta

        Sinulle tuli sitten tuollainen subjektiivinen mielleyhtymä. Pari huomautusta:

        - minä en ole tuota tekstiä kirjoittanut, enkä ole niin väittänytkään
        - siinä ei puhuta jumalasta mitään, se on vain omien ennakkoluulojesi tuottama päätelmä
        - en ole koskaan sanonut, että elän elävässä uskossa, se on vain omien ennakkoluulojesi tuottama päätelmä

        Olisit tietysti voinut edes yrittää ymmärtää mitä siinä linkissä luki, ennen puolustusreaktiotasi.


      • hihhulihei
        Valkoparta kirjoitti:

        Sinulle tuli sitten tuollainen subjektiivinen mielleyhtymä. Pari huomautusta:

        - minä en ole tuota tekstiä kirjoittanut, enkä ole niin väittänytkään
        - siinä ei puhuta jumalasta mitään, se on vain omien ennakkoluulojesi tuottama päätelmä
        - en ole koskaan sanonut, että elän elävässä uskossa, se on vain omien ennakkoluulojesi tuottama päätelmä

        Olisit tietysti voinut edes yrittää ymmärtää mitä siinä linkissä luki, ennen puolustusreaktiotasi.

        "- minä en ole tuota tekstiä kirjoittanut, enkä ole niin väittänytkään "

        Niin ne kaikki sanoo. Määä vaan uskon. Enkä kirjoittanut raamattua.

        "- siinä ei puhuta jumalasta mitään, se on vain omien ennakkoluulojesi tuottama päätelmä "

        Minä en puhunut jumalasta mitään, vaan "elävästä uskosta", joten tuo lauseesi on nimenomaan sinun ennakkoluulon tuotos.

        "- en ole koskaan sanonut, että elän elävässä uskossa,"

        En minäkään että olet...

        "se on vain omien ennakkoluulojesi tuottama päätelmä "

        ...siis juuri SINUN ennakkoluulon päätelmä.

        "Olisit tietysti voinut edes yrittää ymmärtää mitä siinä linkissä luki, ennen puolustusreaktiotasi. "

        - Jos et ymmärrä sitä mitä ei voi ymmärtää, et edes ole yrittänyt ymmärtää-

        ja

        -sitten vasta kun ymmärrät sen mitä ei voi ymmärtää, ymmärrät asian aivan oikein-

        Tuttua tarinaa saarnamiehiltä.


    • ReemuTorvisormi

      Pyysin tuosta ketjusta käymään tässä ketjussa kun siellä ei saa kirjoittaa oblektiivisesta todellisuudesta eli siitä mikä on ympärillämme havaitsimme sitä tai tajuaisimme sen olemassa olon tai ei niin siinä se vaan olla möllöttää tuo objektiivinen todellisuus. Sitten tuleekin se jännä pointti kun pitäisi kertoa mitä jotain tapahtui silloin ja silloin objektiivisessa todellisuudessa. Jotkut valehtelevat joko tahallaan tai tahattomasti, jotkut muistavat väärin ja jotkut eivät muista mitään. Mutta the truth is out there.
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15030488/olaf-palmen-murhan-takana-cia#comment-91489514
      Totuutta on niin monenlaista, mutta on vain yksi todellisuus, halusitte sitä tai ette. Todellisuus ei ole subjektiivista vaan se on suhteellista jopa objektiivisenakin. Siitä todiste suhteellisuus teoriassa.

    • On siis olemassa objektiivinen todellisuus.
      Vajavaisilla aisteillamme emme vaan saa siitä täydellistä informaatiota.
      Sitten on vielä yksilöiden väliset erot, kuten punavihersokea näkee eri tavalla kuin nelivärinäköinen.

    • VäärästäPäästäAlotettu

      Ei olla missään "maailman maistiaisissa"!?
      Vaan ihmisten omin aistein kokema maailma on just tismalleen 100 prosenttisesti ihmisen aistima ja kokema maailma!

      Jos me nähtäs kuten käärmeet, kuultais kuten lepakot, haistettais kuten koirat, maistettais kuten (millä helvetillä on hyvä makuaisti?) kulinaristit, tunnettais kuten hmmm hysteerikot (no keksikää ite parempi!) niin sit me ei enää oltais ihmisiä! Piste!

    • Todellisuus, havainto ja tulkinta ovat kolme eri asiaa, joita ei pidä sekoittaa ja joiden suhde ei ole suoraviivainen. Tulkinnassa voi vielä erottaa rationaalisen tulkinnan (tuo talon harjalla istuva lintu on kanahaukka) ja arvottamisen (tuolla istuu upea petolintu).

      Vaikka tulkinnat hyvin samanlaisesta havainnosta vaihtelevat ja vaikka samasta kohteesta voi tehdä hyvin erilaisia havaintoja, niin se ei tarkoita, etteikö objektiivista todellisuutta olisi. Linnun voi tunnistaa väärin varpushaukaksi, mutta geneettisesti se on edelleen kanahaukka.

      Tulkinta voi rikastaa tai latistaa havaintoa. Epämääräinen pieniä luita sisältävä möykky talon seinustalla saa enemmän merkitystä, kun sen tunnistaa (jos tulkinta on oikea) kanahaukan oksennuspalloksi. Toisaalta jos sen kategorisoi "likaiseksi roskaksi", niin paikallisesta eläimistöstä kertova havainto latistuu hygieniseksi ongelmaksi.

      Myöskään havainnon "aitous" ei ole niin yksiselitteistä. Esimerkiksi delfiinit havainnoivat ympäristöään pitkälti itse tuottamiensa äänien kaikuina. Tätä voisi pitää jo aika kaukana "objektiivisesta havainnosta", koska jo havainnon perusmekanismi (ääni) on eläimen itse tuottama ja teoriassa vaikuttaa myös havaittavaan kohteeseen. Useat tutkijat ovat kuitenkin tulleet siihen johtopäätökseen, että delfiinit luovat ympäristöstään hyvin tarkan 3D-ultraäänikuvan, jonka ansiosta ne voivat nähdä jopa lajitovereidensa vatsalaukun sisällön ja myös sen kohdussa olevan sikiön. Delfiinin aivoissaan luoma "keinotodellisuus" onkin siis itse asiassa hyvin tarkka (ja "objektiivinen") havainto niiden ympäristöstä.

      • FikkariPäälle

        No tota delfiinijuttua vois verrata vallan hyvin siihen kun ihminen pimeessä valasee maisemaa taskulampulla ja sen fotonit sit sinkoilee takas ihmisen silmiin. Eikös siinäkin yhtälailla ihminen itse luo sen "havainnon perusmekanismin" eli valon. Ja kyllä se maailma suht samalta silloinkin näyttää ku luonnonvalossa, eli on "aito".


    • ReemuHöyhensarja

      Uinuva todellisuus heräsi taas henkiin. Neljä vastausta pienen ajan sisään. Vieläkin mennään sekaisin mitä tarkoitetaan objektiivisella todellisuudella. Yleisesti ymmärretään kun sanotaan jonkun asian olevan objektiivista erotuksena subjektiivisesta viitaten siihen että objektiivinen olisi varmempaa tietoa kuin pelkkä subjektiivinen tieto.
      Äärimmäisyyteen asian vei George Berkeley. Hän kiteytti ajattelunsa lauseeseen olla olemassa on tulla havaituksi, (lat. esse est percipi). Berkeley on merkittävin subjektiivisen idealismin edustaja. https://www.youtube.com/watch?v=9iBryNYU49Y

      Hegelin mukaan olemassaolon absoluuttinen perusta on olemukseltaan dynaaminen, historiallinen välttämättömyyden prosessi, joka kehittyy yhä monimutkaisemmiksi olemassaolon ja tietoisuuden muodoiksi, synnyttäen lopulta kaiken moninaisuuden sekä maailmassa että käsitteissä, joilla ajattelemme ja teemme selkoa maailmasta. Hegel katsoi, että jotta ajatteleva subjekti (ihmisjärki tai tietoisuus) voisi lainkaan tuntea objektinsa (maailman), ajattelulla ja olemassaololla täytyy olla olemassa jossain mielessä identiteetti. Hegelin sanoin, ”identiteetti on identiteetin ja epäidentiteetin identiteettisyyttä”. Hegel katsoi, että tämä vastakohtien välinen suhde on läsnä aina, kun olemme tekemisissä objektien kanssa — oli kysymyksessä sitten ajatus Jumalasta, tai esimerkiksi taiteesta. Tyhjentävästi sanottu. Mutta tuokaan ei selitä objektiivisen todellisuuden olemassa oloa.
      Hegelin päämääränä oli osoittaa, ettemme suhtaudu maailmaan niin kuin se olisi meistä katsoen "toinen", vaan että löydämme itsemme tästä maailmasta. Kun ymmärrämme, että sekä mielemme että maailma ovat järjestyneet samojen rationaalisten periaatteiden mukaan, pääsymme maailmaan on turvattu. Tämä turvattu pääsy oli ollut hukassa sen jälkeen, kun Kant oli julistanut "asioiden itsessään" olevan pohjimmiltaan tavoittamattomia. Das Dingelidong an sich.
      Jos laitan vielä linkin jonka kautta pääsette takaisin siihen ketjuun josta tulin tänne ja sieltä pääsette eteenpäin vaikka ensin https://keskustelu.suomi24.fi/t/15020659/jaaha-pitaisiko-vaan-lopettaa-uutistenluku Älkää nyt menkö sinne. Se löytyy sieltä kun ensin menette tänne https://keskustelu.suomi24.fi/t/15032737/haaste-julkiseen-keskusteluun-nettikaytoksesta josta pääsette sitten sinne jollette tule takaisin tänne, mutta käykää nyt siellä toisissakin ketjuissa niin tulette sitten vaikka takaisin tänne. Se miksi päädyin tänne oli se kun viestejäni poistetaan.

      Kaveri kirjoitti.
      Kun jossain periferiassa joku ammutaan hengiltä, menee poliisilla tunteja saapua paikalle, mutta ampuja selviää hyvin suurella todennäköisyydellä. Kun Palme murhattiin keskellä Tukholmaa, oli pollis hyvin lähellä ja varmisti sen ettei kukaan pysty tapausta selvittämään, koska USA ja CIA oli sen takana.

      Tässä poistettu vastaus. (sellainen vastaus kuin on väite)

      "Ei kukaan pysty tapausta selvittämään, koska USA ja CIA oli sen takana."
      Mitä tarkoitat? "USA ja CIA sen takana". Minkä takana? Aseen takanako painamassa liipasinta? USA on maa ja CIA on tiedustelupalvelu. https://fi.wikipedia.org/wiki/Central_Intelligence_Agency
      USA:lla eikä CIA:lla ole sormea jolla painaa liipasinta. Maa on alue ja tiedustelupalvelu on toimisto missä työskentelee paljon agentteja. Agenteilla on sormet. Tarkoitat siis jos ymmärrän oikein, että ampuja oli CIA:n agentti. Silloinen CIA:n johtaja William J. Cassey on kiistänyt asian. Tarkoitatko että hän valehtelee. Joku kirjoitti ylempänä, että tämä on Putinin tekeleitä ja joku toinen myönsi itse ampuneensa Palmen ja joku vain vänkää, että se oli Pettrsson. Ettekö ole lukeneet mitä tänne on kirjoitettu asiasta?
      NatojatsariHomo
      11.10.2017 9:11
      Putin sen teilas tietty. PS. Lötyskö pulveripussukkaa nenämakeiseks?
      ette_saa_kiinni
      14.10.2017 0:46
      Uusi
      Minä ammuin Olof palmen normaalikaliberisella pistoolilla vuonna 1986 sveavägenin ja tunnelgatanin kulmassa.
      foliopäätaasvauhdissa
      14.10.2017 12:58
      Uusi
      Pettersson oli murhaaja. Taustalla ei ollut mitään salaliittoa.

      Täällä on sivuttain tekstiä ettei Palmea kukaan ampunut. Teilläkö ei ole sille mitään kriteeriä mikä on totta ja mikä on valhetta. Objektiivinen todellisuus esimerkiksi. Mikä se on? Höh, en o koskaan kuullukka!"

      Jos seuraatte ketjuja linkistä linkkiin niin pääsette lähemmäs objektiivista totuutta sillä totuus on se ettei Palmea koskaan tapettu (ainakaan siinä paikassa)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe